Terdapat ralat dalam alat ini

Couple haram ke?



BICARA UMMAH: ISU COUPLE.


























Cinta yang hakiki itu hanya cinta pada YANG MAHA SEMPURNA.Wo ai ni Allah.


“Dan janganlah kamu mendekati zina. sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk”.


(Surah Al-Israa’17: ayat: 32).


5 SEBAB MENGAPA COUPLE ITU HARAM


1.Tidak mempunyai niat yang baik.


-Yakni tidak berniat untuk berkahwin tetapi sekadar hiburan semata-mata.


2.Kegagalan mematuhi syariat agama.


-Dalam couple, wujud perkara yang tidak sepatutnya seperti berdating dan bershopping.


-Kebiasaannya wujud panggilan yang tidak sepatutnya seperti “darling” dan “sayang”.


3.Menjatuhkan maruah peribadi seorang wanita.


-Dalam perhubungan, masyarakat biasanya, tidak akan berbicara mengenai si lelaki yang bercouple itu, tetapi si perempuan.


-Kesan buruk mungkin terlihat apabila perpisahan berlaku.Pendapat negatif akan dilemparkan masyarakat antaranya mungkin si perempuan telah hamil.


4.Membazirkan wang kepada perkara yang tidak wajar.


-Di dalam budaya bercouple, pasangan lelaki biasanya akan menghabiskan wang.Contohnya apabila diajak lunch,dinner dan shopping, pantas saja si lelaki mengeluarkan dompet.


-Terdapat juga keadaan di mana lelaki terpaksa berbelanja wanita.


-Apabila top-up dikira sekali, pembaziran itu amatlah banyak.


“Sesunggunya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya”


Al-Israa ayat 27


5.Membuang masa kepada perkara yang tidak sewajarnya.


-Masa yang terhad telah digunakan untuk perkara-perkara yang ditegah Allah.Berdating dan marathon bergayut di telefon dan pelbagai rutin bercouple lain adalah ditegah oleh Islam.


-Perlu diingat bahawa Islam bukan mengharamkan secara total perkara yang dinyatakan di atas. Islam tidak menghalang perbuatan tersebut, tetapi meletakkan beberapa prasyarat yang perlu dipenuhi. Sekiranya kita gagal mengikut syarat-syarat tersebut, maka status perbuatan tersebut menjadi HARAM serta menjauhkan diri pelaku daripada kasih sayang dan cinta Allah.


Firman ALLAH dalam surah Al-‘Ashr,


“Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian.Melainkan yang beriman dan beramal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran”.




PANDUAN DARI AL-FURQAN & AS-SUNNAH


Terdapat sekurang-kurangnya tujuh panduan/larangan dari Quran dan Sunnah mengenai perhubungan lelaki perempuan, iaitu


- Tidak mendedahkan aurat (QS Nur 31)
- Menundukkan pandangan (QS Nur 30-31)
- Berurusan hanya sekadar keperluan (QS Al-Ahzaab 53)
- Tidak melunakkan suara bagi wanita (QS Al-Ahzaab 32)
- Tidak bertabarruj/bersolek untuk menarik perhatian




“Katakanlah kepada wanita beriman: Hendaklah mereka menundukkan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa keliahtan padanya, dan hendaklah mereka meletakkan penudung pada dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka..”


al-Nur, ayat 31


- Tidak boleh berdua-duaan tanpa mahram (Hadis)


“Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama melainkan jika ditemani oleh mahramnya.”


Hadis Riwayat al-Bukhari


- Tidak boleh bersentuhan (Hadis)


“Ditikam seseorang dari kalian dikepalanya dengan jarum dari besi, itu lebih baik dari pada menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya”.


Hadis Riwayat Thabrani


Cinta itu fitrah manusia. Tapi adalah lebih baik kita mencintai pencipta manusia daripada mencintai hamba-hambaNYA yang hina.Semoga kita semua dilimpahkan hidayah agar Islam dapat ditegakkan.Amin..

KeTulusan Hati





Cintaku tak berdusta
Tak mengenal ingkar
Tak kenal nestapa
Cintaku hanya indah
Hanya bahagia untuk selamanya
Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau biarkan kasihku

Mencintaimu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis
hanya tulusnya hati
mencintaimu tak mengenal ragu
keyakinan hatiku hanya untuk dirimu selalu

Cintaku tak berdusta
Tak mengenal ingkar
Tak kenal nestapa
Tak ada seribu janji
Hanya bahagia untu selamanya
Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau benarkan kasihku
Mencintaimu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis hanya tulusnya hati
Mencintaimu tak mengenal ragu
Keyakinan hatiku hanya untuk dirimu selalu

Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau dengarkan kasihku






oooo

Mencintaimu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis hanya tulusnya hati
Mencintaimu tak mengenal ragu
Keyakinan hatiku hanya untuk dirimu selalu






:)

MANA MaK?!!!!!!!!!!


Mana Mak?'

Jam 6.30 petang.

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.

Ayah tanya Mak, “Along mana?’

Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.


Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?



TUJUH PEREMPUAN BERTANYA,SEORANG LELAKI MENJAWAB


Sekumpulan wanita sedang berhimpun berbincang tentang pelbagai permasalahan. Secara tanpa disedari, timbul persoalan dari setiap wanita itu mengenai kekurangan pada wanita yang dirasakan sukar dan tidak adil. Setiap dari seorang mereka menyuarakan persoalan masing-masing.


Keluhan wanita pertama:
“Aduh, situ tutup, sini tutup, semua nak kena tutup. Susah la camni. Apasal laki-laki mudah saja? Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya kiri kanan atas bawah depan belakang.”


Keluhan wanita kedua:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami pulak? Padahal suami nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kami takpe pulak.”


Keluhan wanita ketiga:
“Jika kita ikut faraid, ikut surah an-Nisa dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sikit rasanya berbanding harta yang anak lelaki dapat. Itukah keadilan?”


Keluhan wanita keempat:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak? Suami kita senang saja, masa buat anak cari kita, masa nak beranak kita yang tanggung sendiri!”


Keluhan wanita kelima:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami kita, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”


Keluhan wanita keenam:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan wanita ketujuh:
“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat kita perempuan ni suka ke tak solat dan puasa? Dahlah lepas tu kena ganti pulak”.

Kemudian datanglah seorang lelaki kepada mereka lalu ditanya mengapa mereka mengomel tentang kejadian wanita dan kekurangan-kekurangan tersebut. Setelah disoal dengan soalan-soalan diatas, lelaki itu lantas memandang setiap wanita itu tersenyum, seraya menjawab setiap satu daripadanya.
Pada wanita pertama, lelaki itu menjawab:


“Cik adik, Islamlah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang teraman dan terbaik, kan? Emas dan permata pun tak sanggup kita nak letak terdedah di tepi laluan lalu lalang, sebaliknya kita simpan di rumah atau dalam peti selamat kan? Jika anda letakkan perhiasan tadi di kalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut, tapi anda? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan!! Mahalnya harga anda untuk seorang lelaki.


Pada wanita kedua, lelaki itu menjawab:
“Memang, isteri perlu taat pada suami. Tapi, bagaimana pula lelaki? Seorang suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa anda perlu taat pada suami? Kerana suami andalah yang menanggung SEMUA dosa yang anda lakukan.”


Pada wanita ketiga, lelaki itu menjawab:
“Benar wanita menerima warisan pusaka sedikit berbanding lelaki, tetapi harta itu menjadi hak mutlak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Tak perlu dikongsi dengan sesiapa walaupun suami. Lelaki pula, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasalah dia.”


Pada wanita keempat, lelaki itu menjawab:
“Tahniah dan terima kasih kepada wanita kerana dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali anda begitu, anda akan didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat. Subhanallah,beruntungnya anda!! Andaikan anda meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga.”


Pada wanita kelima, lelaki itu menjawab:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain di dunia ini akan diminta bertanggungjawab ke atas empat orang wanita. Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu apa maksudnya? Maknanya, anda nanti di akhirat akan dibantu oleh empat lelaki, Siapa mereka? Mereka ialah suami anda, ayah anda, anak lelaki anda dan adik lelaki/abang anda.”


Pada wanita keenam, lelaki itu menjawab:
“Nak beribadat macam lelaki beribadat? Agaknya kenapa Rasulullah s.a.w. lebih suka wanita beribadat di rumah saja berbanding di masjid? Kami lelaki perlu beribadat siang malam untuk mendapat syurga. Anda sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang anda sukai tanpa perlu susah payah. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan…….taat pada suami anda. Itu saja.”


Pada wanita ketujuh, lelaki itu menjawab:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Anda, seorang wanita jika taat akan suaminya, dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka anda akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. Itu janji Allah pada kamu.”
Kemudian lelaki itu bertanya mereka pula: “Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”
Wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata, “MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Allah yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Mengetahui pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.
“Dan barangkali kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan barangkali ( pula ) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
[al Baqarah, 216

 oRiGiNaL sToRy bY : Nota  DAqeel Shopp (Tuan Anis Tuan Ismail)

Beautiful Wednesday



Beautiful Wednesday







Saya akan berdiri di bawah matahari

Apabila saya hanya mendapat cinta awak

Mencapai satu juta bintang

Saya ingin sarung mahkota pada awak



Rabu yang indah bila ada awak


Saya perlu

Dalam malam yang cantik

Saya sentiasa memikirkan tentang awak

Saya hanya ingin awak tahu

Setiap pagi apabila saya bangun

Saya hilang awak

Setiap hari saya rindukan awak

Dengan senyuman pada muka awak ..




I will stand on the sun
When I just have your love
Reach a million stars
I would like to crown on u
Beautiful Wednesday when you
I need you
In the pretty night
I always thinking about you

I just want u to know
Every morning when I wake up
I was missing u
Everyday I miss u
With the smile on your face..

MASJID "ANGGAP SAHAJA SUDAH MAKAN"


ASSALAMUALAIKUM..ada la satu hari tu masa dok melayan facebook,aku dok terbaca artikel di bawah ini,aku rasa patut aku kongsi dengan korang,sumber aku perolehi dari facebook soleh mohamed...
  

JOM KITA BACA



Orang Miskin Yang Berjiwa BESAR....

Di bawah ini adalah kisah benar utk dikongsikan,
Bentuknya memang sederhana, namun jemaah datang dari
seluruh pelusuk kampung sebelum waktu solat masuk lagi.


Mungkin kita tak percaya jika tidak melihat faktanya. Seorang yang
tidak kaya, bahkan tergolong miskin, namun mampu membangun
sebuah Masjid
di Turki. Nama masjidnya pun paling aneh di dunia, yaitu “Shanke Yadem”
(Anggap Saja Sudah Makan). Pelik kan? Disebalik Masjid yang namanya
paling aneh tersebut ada cerita yang sangat menarik dan mengandung
pelajaran yang sangat berharga bagi kita.
Ceritanya begini :




Di sebuah kawasan Al-Fateh, di pinggir bandar Istanbul ada
seorang yang warak dan sangat sederhana, namanya Khairuddin Afandi.
Setiap kali ke pasar ia tidak membeli apa-apa. Jika berasa lapar dan
ingin makan atau membeli sesuatu, seperti buah, daging atau manisan, ia
berkata pada dirinya: Anggap saja sudah makan yang dalam bahasa Turkinya
“ Shanke Yadem” .

Kemudian, apa yang dia lakukan selepas itu? Wang yang seharusnya
digunakan untuk membeli keperluan makanannya itu dimasukkan ke dalan
kotak (tabung)… Begitulah yang dia lakukan setiap bulan dan sepanjang
tahun. Ia mampu menahan dirinya untuk tidak makan dan belanja kecuali
setakat menjaga keperluan hidupnya saja.
Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun
Khairuddin Afandi konsisten dengan amal dan niatnya yang kuat untuk
mewujudkan impiannya membangun sebuah masjid.
Akhirnya Khairuddin Afandi
mampu mengumpulkan dana untuk membangun sebuah masjid kecil di daerah
tempat tinggalnya. Bentuknyapun sangat sederhana, sebuah pagar persegi
empat, ditandai dengan dua menara di sebelah kiri dan kanannya,
sedangkan di sebelah arah kiblat ditengahnya dibuat seperti mihrab.
Macam Masjid Nabawi iaitu masjid pertama yang didirikan oleh Nabi
Muhammad SAW berhijrah ke Madina yang didirikan dari pohon kurma
sahaja..

























Akhirnya, Khairuddin berhasil mewujudkan cita-citanya yang amt mulia
itu dan masyarakat di sekitarnyapun kehairanan, bagaimana Khairuddin
yang miskin itu di dalam dirinya tertanam sebuah cita-cita mulia, iaitu
membangunkan sebuah masjid dan berhasil dia menjadikan ia realiti.
Mereka tidak menyangka bahwa Khairud ternyata orang yang sangat luar
biasa dan banyak orang yang kaya yang tidak boleh berbuat kebaikan
seperti Khairuddin Afandi.
Setelah masjid tersebut berdiri, Mereka bertanya bagaimana cerita
seorang yang miskin boleh membangun kan masjid. Setelah mereka mendengar
cerita yang sangat menakjubkan itu, merekapun sepakat memberi namanya
dengan: “Shanke yadem” (Angap Saja Saya Sudah Makan).
Subhanallah! Sekiranya orang-orang kaya dan memiliki rezeki lebih
dari kaum Muslimin di dunia ini berfikir seperti Khairuddin, berapa
banyak dana yang akan terkumpul untuk kaum fakir miskin? Berapa banyak
masjid, sekolah, hosital dan fasiliti hidup lainnya yang dapat
dibangunkan? Berapa banyak infra struktur yang dapat kita realisasikan,
tanpa harus meminjam ke lembaga dan Negara yang memusuhi Islam dan
umatnya?
Jemaah yang melimpah, tanda keberkatan dan amal soleh dari harta yang halal dan bersih.

Kalaulah kaum Muslimin sekarang ini memiliki konsep hidup sederhana
dan mementingkan kehidupan akhirat dan mengutamakan istana di syurga
berbanding rumahku syurgaku di dunia, seperti yang dimiliki Khairuddin
Afandi, pastilah umat ini mampu meninggalkan yang haram dan syubhat
dalam hidup mereka. Mereka pasti mampu mengalahkan syahwat duniawi yang
menipu itu.
Sebagai hasilnya, pastilah negeri-negeri Islam akan berlimpah
keberkatn yang Allah bukakan dari langit dari bumi. Kenyataannya adalah
sebaliknya.(Q.S. Al-A’raf / 7 : 96) Maka ambil pelajaranlah wahai
orang-orang yang menggunakan akal sehatnya!








Note : info from  Dari buku “Keajaiban Sejarah Ustmani”, oleh : Ust. Urkhan Mohamad Ali.

Google Android sampel malware tumbuh sebanyak 400 pc

Bangalore, India: 

Google Android sampel malware tumbuh 400 peratus dari Jun 2010 hingga Januari 2011, menyatakan berbahaya Mobile Ancaman Laporan 2010/2011 oleh Juniper Networks.
Baca juga: 'model perniagaan Android membuat peranti yang terdedah'
"Penemuan ini mencerminkan badai yang sempurna dari user yang berpendidikan baik pada atau tertarik dalam keselamatan, mudah men-download aplikasi yang sedia ada daripada sumber yang tidak diketahui dan unvetted dalam ketiadaan lengkap daripada penyelesaian keselamatan peranti mobile," kata Dan Hoffman, kepala keselamatan penginjil mobile di Juniper Networks .
Bagaimana bermula
Selama bertahun-tahun, telah amalan umum bagi para penulis malware ke Symbian bajak laut dan Windows Mobile aplikasi dan untuk kemudian pakej kod berbahaya dalam aplikasi ini. Namun, pada Disember 2010, penyelidik mendapati bahawa siri aplikasi Android, turun dari rasmi Android Market, sedang diedarkan melalui China repositori aplikasi pihak ketiga dan kedai app.
Menurut laporan Juniper, aplikasi yang sah telah dibongkar dan kod berbahaya, yang dikenali sebagai "Geinimi," telah ditambah ke sebanyak 24 berbeza aplikasi.15 Aplikasi diubah kemudian dikemas ulang, muncul sebagai aplikasi asli bagi pengguna biasa. aplikasi Geinimi dijangkiti kemudian diposting ke laman web China yang digunakan untuk mengedarkan aplikasi perisian dan peranti mobile. Dalam banyak kes, beberapa versi dari aplikasi bajakan yang sedia, beberapa berbahaya dan lain-lain tidak.
Baca juga: Bagaimana membuat aplikasi hacker bukti dengan Java?
Lebih Android Serangan
Pada minggu-minggu selepas penemuan Geinimi, para penyelidik mendapati dua keluarga tambahan aplikasi berbahaya yang mengikuti pendekatan dasar yang sama dan kaedah penyebaran. Kedua-dua "ADRD" 16 dan "PJApps" 17 adalah keluarga yang berbeza dari aplikasi yang sah yang bajakan dari Pasar Android, didekonstruksi, dikemas dengan kod berbahaya, dan kemudian dikemas ulang untuk penyebaran pada pihak ketiga aplikasi kedai China. Bersama-sama, ADRD dan PJApps mewakili lebih daripada 75 berbeza bajakan dan "trojanized" aplikasi.
Baca juga: Android Malware mungkin mencari butiran perbankan
Serangan terhadap Android meneruskan:
• Mac 2011: Myournet / DroidDream, malware Android pertama yang sedia dan diedarkan melalui Android Market dalam skala besar, mempengaruhi 50.000 pengguna. Penyelesaian • Google, Android Market Security Tool, juga bajakan dan berubah menjadi malware di China. • April 2011: Walk-dan-Mesej bajak laut meletakkan telur di wajah pengguna. • April 2011: Penyelidikan di hasil IU Bloomington dalam aplikasi "Soundminer" bukti-of-konsep intersepsi komunikasi.




sumber dari ciol

Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?






"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?"
...
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak.."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah.. selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."

"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."

"So..?"

"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"

"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."

"Peliknya.."

"Sebab apa pulak pelik?"

"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."

"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."

"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"

"Ya.. tak pelik.."

"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

"Erk.. kau betul.."


sila sila la share~~

android???

 






Android adalah sistem operasi untuk peranti bergerak seperti telefon selular, komputer tablet dan notebook. Android dibangunkan oleh Google berdasarkan sistem perisian Linux dan perisian GNU. Android asalnya dibangunkan oleh Android Inc. (firma yang kemudiannya telah dibeli oleh Google). Kemudian untuk mengembangkan Android, dibentuklah Open Handset Alliance, konsortium daripada 34 syarikat telekomunikasi, termasuk Google, HTC, Intel, Motorola, Qualcomm, T-Mobile, dan Nvidia.
Android mempunyai komuniti yang besar dalam membangunkan serta menulis aplikasi untuk pengembangan fungsi peralatan. Dianggarkan hampir 70,000 aplikasi untuk Android boleh didapati, menjadikanya sasaran pengembangan peralatan kedua paling popular untuk peralatan mobile.



sumber dari wikipedia.org

TERNANTI - NANTI (AKAN KU TUNGGU)

............................................................ooooo...............


lelah ku berjalan menelusuri hari
menunggu sesuatu 'tuk melupakanmu
wajah-wajah telah datang dan telah pergi
tetap ku sendiri dan merindukanmu

ku ingin mengerti
tunggu rasa itu bisa terhenti
 

yang aku tunggu masih kucari
yang aku tunggu 'tuk hilangkan rasa sepi
'kan aku tunggu datangnya hari
'ku kan menunggu saatnya jatuh cinta lagi

kulihat wajahmu di bayang embun pagi
ku dengar suaramu di hembusan bayu
mungkinkah kembali hati yang telah pergi
mekarkah kembali bunga yang telah layu

'kan ku coba mengerti
bahwa rasa itu bisa berganti


'kan ku tunggu masih percaya
aku menunggu rasa itu pasti 'kan tiba
'kan aku tunggu takkan berhenti
'ku kan menunggu saatnya jatuh cinta lagi

jangan lepas lagi
jangan sampai hilang
nanti aku akan tiba
nanti pasti datang
'ku 'kan menunggu







---------------------terseksa--------------------------



SAPPY

saya tau... awak SAYANG saya... awak nk tengok saya HAPPY...
saya tau awak RISAU kn saya... awak slalu pesan kt saya...
jaga diri BAIK2...
As BESTFRIEND saya pun SAYANG awak... tapi jangan la desak saya...
jangan la bagi alasan AWAK TUNGGU saya... saya rimas.. wat je pe yang awak rase ok...
lau awak rase dh tibe masa nye. go on je la... saya ok...
KISAH saya... xtau lagi cm ne... hidup kita sekarang dh berbeza...
awak wat la DEMI FAMILY awak...
DUN WORRY ABOUT ME OKEY.....
saya OK je....
so FAR saya HAPPY bersama DIA...
THANKS A LOT... SAYA APPRECIATE










And if you save yourself
You will make him happy
He'll keep you in a jar
And you'll think you're happy
He'll give you breathing holes
Then you'll think you're happy
He'll cover you with grass
And you'll think you're happy
Now

You're in a laundry room,
You're in a laundry room
Conclusion came to you, oh

And if you cut yourself
You will think you're happy
He'll keep you in a jar
Then you'll make him happy
He'll give you breathing holes
Then you'll think you're happy
He'll cover you with grass
Then you'll think you're happy
Now

You're in a laundry room,
You're in a laundry room
Conclusion came to you, oh


And if you fool yourself
You will make him happy
He'll keep you in a jar
And you'll think you're happy
He'll give you breathing holes
Then you will seem happy
You'll wallow in your shit
Then you'll think you're happy
Now

You're in a laundry room
Conclusion came to you, oh

BIGPOND 3G9WB WIRELESS GATEWAY



UNLOCKED BIGPOND 3G9WB
7.2 Wireless Broadband
Home Network Gateway Router

HSDPA/HSUPA 7.2Mbps Donwload,

Upto 5.76Mbps Upload


With -:
*4 LAN Port
*3 External Antenna
*Stronger Signal


High Duty 3G Router
Full LED Status Indicator


(Just insert Sim Card, No need USB Modem)



Using
Sierra Wireless MC8790 Module

Support for high 

Download / Upload

Peak downlink speeds up to 7.2 Mbps and peak uplink speeds up to 5.76 Mbps






Ideal to sharing your 3G broadband
at Home / Office



100% Unlocked for all Network
Tri-band HSUPA/HSDPA/UMTS (850 / 1900 / 2100 Mhz),
quad-band EDGE/GSM (850 / 900 / 1800 / 1900 Mhz)


Work Well for CELOM, MAXIS, DIGI, U-Mobile
Worldwide: Telstra, ''3", Vodafone, T-Mobile, Optus, Virgin, O2 and Many More...


 

Features:

  • Combines Next GT Broadband service, Wi-Fi and Ethernet gateway in one device
  • Tri-band HSUPA/HSDPA/UMTS (850 / 1900 / 2100 Mhz), quad-band EDGE/GSM (850 / 900 / 1800 / 1900 Mhz)
  • Embedded multimode HSUPA/HSDPA/UMTS/EDGE/GPRS/GSM module
  • UPnP
  • WEP/WPA/WPA2 and 802.1x
  • MAC address and IP filtering
  • Static route functions
  • DNS Proxy
  • CLI command interface
  • Web-based management
  • Supports VPN Pass-through
  • Integrated 802.11g AP (backward compatible with 802.11b)
  • DHCP Server/Relay/Client
  • Configuration backup and restoration 



Benefits:
  • No phone line or FOXTEL cable needed - works with the Telstra Next GT network.
  • Mobile business solution can provide workers with remote high-speed access to large volumes of data, emails, Internet and business applications on the move.
  • Ideal for country areas that do not have ADSL/cable but are in the Next GT coverage areas.
  • Broadband in the car - plug your BigPond 7.2 Home Network Gateway into a DC converted power supply. No more bored kids on long car trips!
  • Easy to use and as reliable as your mobile phone connection.
  • Provides a reliable 3G connection to the Internet.
  • Designed to allow small and medium enterprise customers and home users to enjoy the freedom of secure, high-speed-Internet connectivity on the go!
  • Peak downlink speeds of 7.2 Mbps & 5.76 Mbps upstream.
  • Connects multiple wired or wireless devices to the one secure Internet connection.
  • Allows users to watch movies, download music or access e-mail without the need of a fixed line Internet connection.
  • Multiple users can share the one data bundle, making it a cost effective device.

SELAMAT TINGGAL DUNIA

Ini adalah lagu dari band yang aku minat BUTTERFINGER's

SELAMAT TINGGAL DUNIA





                         



Pagi petang

Siang malam

Lintang pukang



Pasir jerlus

Litar pintas

Jerangkap samar



Selamat tinggal dunia




Semangatku takkan luntur

Marilah pulang kepangkuan



Tarik picu

Senapang patah

Payung terjun



Selamat tinggal dunia



Semangatku takkan luntur

Pulanglah pulang kepangkuan

Puteh tulang jangan puteh mata



Selamat tinggal dunia



Lirik Lagu Selamat Tinggal Dunia - Butterfingers

Lirik Lagu Butterfingers - Selamat Tinggal Dunia












:)

Semburan rambut Ratu

                                 Semburan rambut Ratu

I was your mine, you were mine
I didn’t mean you were, 
mine I was your
You’re in a
You rang
Yours rang

I was your mine, you were mine
I didn’t mean you were,
mine I was your,
Your in a

At night, wishful gardens
At night, where the heart is
At night, disco gardens
At night, we’ll be ga.......

I was your mine, you were mine
I didn’t mean you were,
mine I was your,
Your in a
Wishful gardens, at night
Where the heart is, at night
Wishful gardens, at night
Wishful gardens

I was your mine, 
you were mine
I didn’t mean you were,
mine I was your 
Your in a
Your rang
Your’s rang

At night wishful gardens
At night, where the heart is
At night you were so modest
At night, crisco lockers
At night, the mount for homely
It’s like, fistful garbage
At night, the whiz 

Lounge Act

Lounge Act 

 

Truth - covered in security
I can't let you smother me
I'd Like to, but it couldn't work
Trading off, taking turns
Don't regret a thing
And I've got this friend, you see
Who makes me feel and I
Wanted more than I could steal
I'll arrest myself, I'll wear a shield
I'll go outta my way to prove I still
Smell her on you

Don't - tell me what I wanna hear
Afraid of never knowing fear
Experience anything you need
I'll keep fighting jealousy
'til it's fucking gone

And I've got this friend, you see
Who makes me feel and I
Wanted more than I could steal
I'll arrest myself, I'll wear a shield
I'll go outta my way to prove I still
Smell her on you

Truth - covered in security
I can't let you smother me
Like to but it couldn't work
Trading off, taking turns
Don't regret a thing
And I've got this friend, you see
Who makes me feel and I
Wanted more than I could steal
I'll arrest myself, I'll wear a shield
I'll go outta my way to make you a deal
We've made a pact to learn from who
And ever we want without new rules
We'll share what's lost and what we grew
They'll go out of their way
To prove they still

Smell her on you
They still, Smell her on you
Smell her on you